CD 66_717

Recensie DIVERSEN – Oblivion Soave

DIVERSEN
Oblivion Soave
Mike Fentross (vihuela & theorbe) & Maarten Ornstein (basklarinet)
Zefir Records 9644 • DDD-60’
Waardering: 9
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

De cover spreekt boekdelen. Floris Schlepitz fotografeerde beide musici in een magisch-realistisch decor, omringd door schaars, maar elegant geklede dames. De staande operatielamp als terloops accessoire geeft meteen een wat ongemakkelijke twist aan de dromerige en zwoele toonzetting. Evenzo zijn in het titelnummer − ‘Oblivion Soave’ uit Monteverdi’s ‘L’Incoronazione di Poppea’ − de snauwende snaren en creepy grommende basklarinet zelfs bijna dreigend aanwezig. Het spelen met uiteenlopende klankeffecten is sowieso karakteristiek aan dit album. Mooi is ‘Flow, My Teares’ van Dowland, al hadden de versieringen hierin voor mij iets minder jazzy gemogen. In ‘Come, Heavy Sleep’ echter maakt juist de zacht en sober ‘gezongen’ melodie dit nummer tot een hoogtepunt. Verschillende stijlen lopen vrijwel ongemerkt in elkaar over. Slechts af en toe wordt het klankbeeld iets te statisch en te monochroom. Al geldt dat vreemd genoeg weer niet voor de eindeloos uitgerekte melodielijn boven de gebroken drieklanken in ‘Spiegel im Spiegel’ van Pärt. Vooral in de Fantasia XI van Luys Milan bereiken het bezonken, transparante snarenspel en de gedempte, ‘angehauchte’ blaasklank een onvergelijkelijke schoonheid. Als bloemlezing biedt ‘Oblivion Soave’ prachtige achtergrondmuziek, die zich niet opdringt maar wel onvermijdelijk tot een verdiepte beleving leidt. Heel geschikt om bij te schrijven bijvoorbeeld.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen