Recensie GLASS, BERNSTEIN – Vioolconcert nr. 1 van Philip Glass – Serenade After Plato’s Symposium van Leonard Bernstein

GLASS, BERNSTEIN
Vioolconcert nr. 1 van Philip Glass – Serenade After Plato’s Symposium van Leonard Bernstein
Renaud Capuçon (viool), Bruckner Orchester Linz o.l.v. Dennis Russel Davies
Orange Mountain Music 0114 • DDD-65’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Bernstein en Glass. Twee Amerikaanse componisten die elk met een unieke muzikale taal een groot publiek hebben gevonden. Het Vioolconcert van Glass, van meditatief tot opzwepend, met zijn almaar verschuivende klanklagen, waaierende vioolarpeggio’s en stuwende ritmes, voert je mee naar een innerlijk landschap van telkens wisselende sferen en vergezichten. Bernsteins Serenade, direct tot het gevoel sprekend met ingenieuze melodieën en spannende ritmiek. Opwindende muziek die barst van levenslust en authenticiteit. Maar deze opname is op een bepaalde manier onbevredigend en dat betreft vooral het aandeel van de solist. Dat Renaud Capuçon met name in Bernstein niet alles even zuiver speelt is jammer, maar vooral mis ik de opwinding van het nieuwe, de tinteling van het avontuur. Zijn spel is degelijk en gespierd, maar daarmee vreemd aan het karakter van deze muziek. Deel 2 van Glass is opvallend traag en uitgesponnen, dat geeft een beeld van bezonkenheid en rust. In het boekje is te lezen dat de componist tegen dirigent Davies heeft gezegd dat hij de enige is die zich hier aan het tempovoorschrift houdt. Zo zie je maar, getrouw aan de geschreven noten, wil nog niet altijd zeggen getrouw aan het karakter van de muziek.