CD 14_715

Recensie J.S. BACH – Johannes-Passion, BWV245

J.S. BACH
Johannes-Passion, BWV245
met o.a. Julian Prégardien (Evangelist), Tareq Nazmi (Jezus), Chor des Bayerischen Rundfunks, Concerto Köln o.l.v. Peter Dijkstra
BR Klassik 900909 (3CD) • DDD-1.46’ (+toelichting 1.11’)

U bent ruimschoots op tijd voor Pasen 2017 als u deze opname nu aanschaft. Daar is genoeg reden voor, want Peter Dijkstra’s nieuwe uitvoering behoort tot de top. Direct valt zijn hoge tempo op: in totaal duurt zijn uitvoering 106 minuten, maar jachtig is hij zeker niet, zijn opvatting gaat uit van een intense stuwing die al meteen in het schurend dissonerende openingskoor Herr, unser Hersscher duidelijk wordt. Dijkstra brengt het lijdensverhaal fel dramatisch, als een sacrale opera vol angst en dreiging. Dat doet hij met ongeveer 20 zangers, precies genoeg om ook het collectieve karakter van de turba-koren tot uiting te brengen, en met Concerto Köln, dat naast zorgvuldig samenspel ook mooie soli in de aria’s laat horen. De zangsolisten zijn over het algemeen sterk: de dictie van evangelist Prégardien is heel tekstbewust, wat iets minder geldt voor de vocaal mooie Christus van Tareq Nazmi. Het solistenkwartet voor de aria’s is over de hele linie competent, waarbij sopraan Christina Landshamer en tenor Tilman Lichdi op mij net iets meer indruk maken dan alt Ulrike Malotta en bas Krešimir Stražanac. Een opname om te hebben, met als bonus een derde cd met een Duits gesproken inleiding met muziekvoorbeelden door Markus Vanhoefer.