CD 03_723

Recensie MAHLER – Symfonie nr. 3

MAHLER
Symfonie nr. 3
Gerhild Romberger (mezzosopraan), Augsburger Domsingknaben, Frauenchor und Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Bernard Haitink
BR Klassik 900149 (2) • DDD-101’

Bernard Haitink en Gustav Mahler. Het is inmiddels een biografie in klank. In de opname uit de jaren 1960 met het Concertgebouworkest zocht de jonge Haitink haast tastend zijn weg. Het is die aarzeling, dat stokken van de voortgang die zijn registratie van Mahlers Derde symfonie zo breekbaar maakte. In een veel latere opname met het Chicago Symphony Orchestra maakte die aarzeling plaats voor de zekerheid van de gevierde dirigent, van een man van de wereld die weet wat er te koop is. Onmiskenbaar Haitink, maar de breekbaarheid miste. Op zijn jongste registratie van Mahlers omvangrijke meesterwerk, vorig jaar erg mooi en gedetailleerd live opgenomen met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, is die breekbaarheid helemaal terug. Alsof de bijna 88-jarige dirigent de broosheid van de ouderdom hoorbaar wil maken. Het verschil met zijn vroegste opname is daarbij vooral dat het nu geen aarzeling, geen onmacht is maar een keuze, een macht. Haitink durft het tempo stil te leggen, durft het eerste deel haast schoorvoetend op te bouwen en zo Mahlers innerlijke roerselen werkelijk een stem en een tempo te geven. Nu heeft de dirigent met het Beierse gezelschap een orkest dat hem blindelings volgt en vertrouwt en ook de capaciteiten heeft om stil te staan en de draad weer op te pakken zonder de spanningsboog geweld aan te doen. En met mezzosopraan Gerhild Romberger, de Augsburger Domsingknaben en het Beierse vrouwenkoor is ook het vocale aandeel nagenoeg optimaal. Een vintage Haitink.