CD 45_728

Recensie MOLTER – Concertos for Trumpets & Horns

MOLTER
Concertos for Trumpets & Horns
Jean-François Madeuf (natuurtrompet, natuurhoorn), Musica Fiorita o.l.v. Daniela Dolci
Accent ACC 24327 • DDD-65’

De in Eisenach geboren Johann Melchior Molter (1696-1765) is geen componist die de tand des tijds zonder averij doorstaan heeft. Hoewel hij aan het hof van Karlsruhe en in Italië waar hij zich grotendeels vormde als componist en min of meer uit de eerste hand leerde van componisten als Vivaldi en Alessandro Scarlatti, een groot oeuvre bijeen schreef, speelt zijn werk nauwelijks nog een rol. Ambitieuze trompettisten spelen nog weleens een concert van hem, maar verder is hij ook onder barokensembles geen componist die vaak op de programma’s staat. En dat terwijl zijn werk even divers als goed van kwaliteit is. Bovendien is het ensemble waar hij in Karlsruhe op kon rekenen goed gedocumenteerd. Reden voor Musica Fiorita om onder leiding van Daniela Dolci en met natuurtrompettist en -hoornist Jean-François Madeuf zijn werk zo natuurgetrouw mogelijk vast te leggen. Een goed streven dat uitstekend werkt in de stukken voor strijkers zoals het Concerto pastorale in G groot. In de werken waar de natuurtrompet of -hoorn de overhand heeft zoals in het Eerste concerto voor trompet of Derde concerto voor drie trompetten en de Sinfonia in D groot voor hoorn, strijkers en basso continuo zijn het vooral de rauwe randjes die opvallen. En daar houdt men van of niet. Madeuf levert in alle werken een wereldprestatie, maar het blijft even wennen.