CD 36_723

Recensie MONTALBETTI – Solos – A Personal Diary in Music

MONTALBETTI
Solos – A Personal Diary in Music
François-Frédéric Guy (piano), Jean-Louis Capezzali (hobo), Tedi Papavrami (viool), Marc Coppey (cello), Nicolas Baldeyrou (klarinet), David Guerrier (hoorn)
Alpha Classics 263 • DDD-1.07’

Bij Éric Montalbetti’s Solos – A Personal Diary in Music geen dramatische referenties aan oorlog, vrede en Hollywoodthema’s als elders bij Danielpour, maar pure muziek geïnspireerd op Kandinsky, poëtische, soms bijna Satiaanse titels (Prière de l’ange gardien) en pure muziek (sonate). Alle stukken zijn geschreven voor solo-instrumenten, achtereenvolgens piano, hobo, viool, cello, klarinet en hoorn. Het zijn stuk voor stuk sprankelende werken die getuigen van een Sturm und Drang-achtige muzikale geest. Toch nam Montalbetti, sinds twintig jaar chef-dirigent van het Franse radio-orkest tot 2015 de tijd om met zijn compositorische pennenvruchten naar buiten te treden. Wat opvalt is dat hij in alle composities de extremen van het bereik opzoekt, zowel letterlijk als in rigide octaafsprongen. Het doet daarin soms een beetje aan Messiaen denken, zoals in de tweede Kandinsky-étude. Wat hij ook deelt met Messiaen is het vermogen om hoge kunst te beoefenen en daarbij toch toegankelijk en menselijk te klinken. Het zal helpen dat hier ook op hoog niveau wordt gemusiceerd, al had ik soms het gevoel dat er in deze composities desondanks nog een laag aan nuance te winnen was. Schitterend de vioolsonate. Niet iedere componist weet zich zo overtuigend te introduceren en dat nog met zo’n lastige rode draad als een bundel muziek voor solo-instrumenten! De hoornisten, pianisten, hoboïsten, violisten, cellisten en klarinettisten van deze wereld mogen hem dankbaar zijn voor deze mooie uitbreiding van hun repertoire.