CD 37_723

Recensie MONTEVERDI – Madrigali, Vol. 3: Venezia

MONTEVERDI
Madrigali, Vol. 3: Venezia
Les Arts Florissants o.l.v. Paul Agnew
harmonia mundi HAF8905278 • DDD-75’

In 2011 startten Paul Agnew en Les Arts Florissants een ambitieus meerjarenproject: het opnemen van een bloemlezing uit alle acht madrigalenboeken van Claudio Monteverdi. Hiermee wil Agnew cum suis ‘niet alleen de luisteraar overtuigen van de schoonheid van dit repertoire, maar ook van de verbazingwekkende moderniteit’, daarbij doelend op de manier waarop Monteverdi de personages in zijn muziek laat spreken. Elke cd draagt de naam van een van de steden waar de componist werkzaam was. Na Cremona en Mantua zijn we met deel 3 in Venetië gearriveerd, waar tevens dit avontuur van Les Arts Florissants eindigt. Venezia behelst een fraaie selectie uit het zevende en met name het achtste boek. Dat laatste, uit 1638, is getiteld Madrigali guerrieri e amorosi, strijdlustige en amoureuze madrigalen dus, met scènes waarin emoties hoog oplopen om door Monteverdi met veel verve te worden getoonzet. Les Arts Florissants werpt zich met graagte in die strijdtonelen, met Il combatimentto di Tancredi e Clorinda als hoogtepunt. Het gaat hier om live-opnames, gemaakt tijdens optredens te Parijs in 2014 en 2015. De uiteenlopende timbres van de acht zangers (inclusief de weergaloze Paul Agnew, als primus inter pares!) vormen een kleurig en toch transparant klankmozaïek. Het gezelschap zingt soms bijna sensueel, elke lettergreep met welbehagen savourerend. Expressie viert hoogtij: effecten en versieringen worden met hoorbaar genoegen uitgebuit, waarbij men dramatiek noch humor schuwt. Een feestelijk slotdeel kortom, van deze bijzondere madrigalentrilogie.