naamloos

Recensie PIATTI, DALL’ABACO – Sequentia!

PIATTI, DALL’ABACO
Sequentia!
Joachim Eijlander (cello)
NAVIS Classics NC17009 • DDD-78’

Nooit gehoord van de componisten Joseph dall’Abaco (1710-1805) en Alfredo Piatti (1822-1901)? Schaam je niet, want daarin sta je allerminst alleen. Beide meesters zijn nooit echt doorgebroken bij het grote publiek van onze dagen. Ten onrechte, zo getuigt Joachim Eilander met zijn Sequentia! Een zwierige titel, trendy opgeleukt met een uitroepteken. Deze volstrekte solo-cd is een vervolg op zijn eerdere NAVIS-album met de Cellosuites van Bach, door het Engelse Gramophone hartelijk geprezen omdat zijn ‘muzikale persoonlijkheid geheel in dienst van de muziek staat’. Dat Eijlander hierbij historisch goed geïnformeerd maar allesbehalve conventioneel te werk gaat, bevestigt de dartele cover met het Fiatje 500. Een speelse verwijzing naar het Italiaanse karakter van de muziek, hoewel in het getokkelde Vijfde capriccio van Piatti ook even een Spaanse couleur locale doorschemert. Eijlander, ooit mede-grondlegger van het Rubens Kwartet, borduurt hiermee voort op de Bach-suites. Maar met Sequentia! verlaat hij de snelweg van het repertoire en kiest de afritten naar de zangerige laat-barokke Capriccio’s van Dall’Abaco en het duizelingwekkende trapezewerk in Piatti’s 12 Caprices, die trouwens ook verstilde (het Tweede capriccio) en emotionele (het Vijfde) momenten kennen. Eijlander brengt beide series met een onverbiddelijke zeggingskracht en een rijkgeschakeerd kleurenspel. Aardig detail: het was collega Godfried Hoogeveen die hem voor Sequentia! een cello uit 1730 ter beschikking stelde, een instrument van een onbekende bouwer, met een warme, intense klank.