CD 03_722

Recensie PORPORA, COSTANZI – 6 Cello Sonatas (sonatas for cello concertante, violin and basso continuo)

PORPORA, COSTANZI
6 Cello Sonatas (sonatas for cello concertante, violin and basso continuo)
Adriano Maria Fazio (cello)
Brilliant Classics 95408 • DDD-56’

Nicola Antonio Porpora (1686-1768) was niet alleen een beroemd zanger, schrijver van leerboeken over zang, en componist van interessante vocale muziek (vooral opera), maar liet ook ingetogen kamermuziek na. Zoals deze Zes sonates voor ‘cello concertante’, met een viool als tegenstem en basso continuo. Het cd-boekje meldt ook de naam van zijn jongere collega Giovanni Battista Costanzi (1704-1778), die ook een virtuoos cellist was en Porpora aanwijzingen heeft gegeven over de notatie. Het gaat hier om relatief eenvoudige muziek met sterke melodische lijnen, waarin Porpora’s vocale muziek als het ware doorklinkt. We horen deze zelden uitgevoerde stukken hier gespeeld door cellist Adriano Maria Fazio en violiste Katarzyna Solecka met een continuogroepje met klavecimbel, theorbe en cello. De muziek is van zichzelf al heel intiem, en daar doet de heel directe opname (Palermo, maart 2016) nog een schepje bovenop: het lijkt wel of we als luisteraar tussen de musici zitten, we horen de vingers op de snaren, en ondergaan hier en daar zelfs de suggestie dat we de ademhaling van de uitvoerenden horen. In mijn optiek bepaald niet storend, het versterkt juist de betrokkenheid.