naamloos

Recensie SCHUBERT – Die schöne Müllerin

SCHUBERT
Die schöne Müllerin
Christian Gerhaher (bariton), Gerold Huber (piano)
SONY Classical 88985427402 • DDD-74’

Alleen wie zijn musicologische literatuur kent weet dat Franz Schubert bij het componeren van Die schöne Müllerin vijf gedichten van Wilhelm Müller heeft weggelaten. Christian Gerhaher draagt ze alle voor: de proloog en epiloog voor en na de cyclus en middenin drie gedichten die Schubert heeft weggelaten, mogelijk omdat ze te lang waren of niet in zijn verhaalopbouw pasten. Dat hij de proloog en epiloog heeft weggelaten is begrijpelijk: die trekken het hele verhaal in het ironische en Gerhaher merkt in zijn inleiding terecht op dat Schubert niets met ironie had. Natuurlijk zijn die proloog en epiloog op een cd mosterd voor en na de maaltijd en onderbreken de drie gedichten in het midden de muzikale gang van de cyclus, maar toch is het kennen van de hele tekst zinvol. Over de uitvoering van de cyclus vrijwel niets dan goeds: Gerhaher zingt de meeste lyrische liederen prachtig zacht, waarbij zijn stem soms een bijna instrumentale relatie met de rechterhand van Hubers pianopartij aangaat: heel innig en doorvoeld. Bovendien vinden ze elkaar overal in kleine veranderingen in tempo. Soms pakt de stem uit, bijvoorbeeld in het slot van Trockne Blumen dat te luid lijkt maar absoluut is voorgeschreven. Alleen Der Jäger, in hoog tempo, heeft wel de juiste boosheid – wat moet die vent hier – maar met iets meer scherpte in medeklinkers was dat nog effectiever geweest.
Paul Herruer