CD 55_720

Recensie SINIGAGLIA – Music for Violin and Piano

SINIGAGLIA
Music for Violin and Piano
Alessandro Génot (viool), Massimiliano Génot, Carlo Negro (piano)
Brilliant Classics 95239 • DDD-66’

Leone Sinigaglia (1868-1944), componist en beroemd bergbeklimmer, werd geboren in Turijn, maar woonde in Duitsland en Tsjechië en in Wenen, was bevriend met Brahms, Dvorˇák, Mahler, Fürtwängler, Nikisch en Toscanini. Laatstgenoemde introduceerde zijn werk in de VS. Toen de nazi’s de Joodse componist in 1944 kwamen halen, kreeg hij een fatale hartaanval. Hoe kan zo’n centrale figuur in het muziekleven zo volkomen zijn vergeten? Deze cd geeft een staalkaart van Sinigaglia’s kunnen. De vierhandige versie van La Baruffe Chiozotte zet al meteen de toon: mooie romantische muziek met meer nadruk op melodie dan op contrapunt, en sterke associaties met Brahms. En zo gaat het door. Te oordelen naar de selectie op deze cd was ook Schumann een sterke inspiratiebron voor deze melodisch begaafde, vijftig jaar te laat geboren 19e-eeuwer. Het hoogtepunt is de vioolsonate uit 1936, een ernstig werk waarvan vooral het melancholieke middendeel ontroert. Het is de zwanenzang van een bevlogen melodievinder voor wiens muzikale erfenis broer en zus Génot zich hartstochtelijk inzetten. Hun pleidooi overtuigt onmiddellijk. Ze willen meer van Sinigaglia’s oeuvre op cd zetten en dat lijkt mij een passend eerbetoon aan een misschien niet zo oorspronkelijk, maar zeker begaafd componist.