CD 56_720

Recensie SJOSTAKOVITSJ, AUERBACH – 24 preludes opus 34

SJOSTAKOVITSJ, AUERBACH
24 preludes opus 34 (transcr. voor viool en piano); Arcanum voor altviool en piano
Lera Auerbach (piano), Kim Kashkashian (viool)
ECM New Series 2375 • DDD-58’
Waardering: 8
Luister 720 – December 2016

Dmitri Sjostakovitsj’ pianopreludes opus 34 vallen binnen het vroege oeuvre van de componist en zijn wellicht daarom relatief behoudend. De bewerking voor viool en piano is enerzijds smaakvol gedaan, anderzijds past het prima in de hedendaagse trend om overal je eigen versie maar van bijeen te grabbelen. Kennelijk liever een Sjostakovitsj-stukje omgeploegd dan met een nieuwe compositie de cd-uitdaging aangaan. Niet dat Lera Auerbach haar hand voor een nieuwe compositie omdraait, want het slotstuk is haar eigen 22 minuten durende werk voor piano en viool ‘Arcanum’. Een abstracte klankfontein van magische pianoakkoorden en een altviool. Het is hallucinant, bezwerend, soms overweldigend ook, zowel in klankeffecten als in momenten van verstilling. Hoe mooi ook gespeeld, ik had Sjostakovitsj daarnaast niet echt nodig gehad. Auerbach kan haar mannetje als componiste zelf wel staan. Kim Kashkashian koppelt het genoemde mysterie voorts aan het mysterieuze geluid van de altviool dat veel ongrijpbaarder is dan dat van viool of cello. Kashkashian koppelt haar muziekbeleving aan die van de oude troubadours en Auerbach wenst ons in ‘Arcana’ nog een mooie ontdekkingsreis door onze eigen fantasie. Zonder Sjostakovitsj had ik deze cd vlot een 10 gegeven, nu kom ik uit op een dikke vette 8.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen