CD 04_721

Recensie TEN HOLT – Meandres

TEN HOLT
Meandres
Rondane Kwartet
RK05 (2CD) • DDD-1.37’

Het Rondane Kwartet legt zich sinds vijftien jaar toe op het werk van Simeon ten Holt (1923-2012) en het is uitsluitend muziek van zijn hand die ze uitvoeren. Wekelijks hebben ze repetities in kwartetformatie. Dat is wellicht moeilijk voorstelbaar, maar deze muziek gaat erin als warme broodjes in en buiten Nederland. De Rondanes geven veel concerten. Soms doen ze het op twee piano’s maar op deze cd hebben ze er vier. Denk je eens in: dat alleen al moet een geweldige ervaring zijn. Alle hulde want de ensembleklank is voortreffelijk. Ten Holts composities zijn democratische constructies waar je elk moment kunt in- en uitstappen. Begin en eind zijn er eigenlijk niet: niemand is ooit te laat en als je het op een gegeven moment hebt gehad, is het ook goed. Ronduit verslavend, de schier eindeloze herhaling van veelal dezelfde melodische patronen met een harmonische ontwikkeling verwant met die van Schumann. Geen enkele klank valt uit de toon of verstoort de harmonie. Geleidelijk, niet zelden ongemerkt, veranderen de swingende lijnen door toevoegingen en weglatingen of de introductie van andere ritmische accenten. Dat gaat nooit grof: de pen van Ten Holt is verfijnd en intelligent. Beweging en herhaling zijn dominante factoren in deze repetitieve kosmos. Debussy is er ooit mee begonnen (En blanc et noir) maar bij hem waren er altijd ook melodieën die zich losmaakten uit de achtergrond en het duurde nooit al te lang. Het lijkt erop dat bij Ten Holt achtergrond voorgrond is geworden. Hij gaat graag uren door en doet dat met volle overgave in zijn Meandres (1997). Als je je er helemaal aan overgeeft, ga je na enige tijd het plezier ervaren dat de componist moet hebben gehad bij het maken.
Jurjen Vis