The Core-Tet Project

Recensie The Core -Tet Project

The Core-Tet Project
Evelyn Glennie (percussie), John Hemmersam (gitaar), Szilárd Mezei (altviool), Michael Jefry Stevens (piano)
Naxos 8.573804 • DDD-72’

Eind november 2016 kwamen ze bij elkaar in een studio in Wiltshire in Engeland. Vier absolute toppers op hun gebied: Dame Evelyn Glennie (wereldberoemd solopercussioniste), Hemmersam (gitarist, componist, werkte met talloze grootheden uit de jazzwereld), Mezei (altviolist, componist, improvisator en schrijver) en Stevens (pianist, componist en gerenommeerd docent). Glennie had de cd Upcast van de drie heren gehoord en wilde niets liever dan met hen kwartetspelen. In twee dagen ontstonden veertien improvisaties. Glennie zelf wil het niet meer vermeld hebben in de begeleidende teksten bij haar optredens, maar ik kan niet nalaten het te noemen: ze is sinds haar twaalfde doof. Zij leerde zichzelf luisteren op andere manieren dan met haar oren en beschouwt het als haar missie om de wereld op nieuwe manieren te leren luisteren. De improvisaties zijn als korte expedities naar het binnenste van een grillige wereld van melodie, harmonie, ritme en vorm. Grenzen verleggen van het spontane muziek maken, noemen ze dat zelf. Daarbij gaat het ze niet om de gemakkelijke ontroering. Hoewel die wel onverwacht opduikt, bijvoorbeeld in het verstilde Silver Shore. Beschouw deze eigenzinnige improvisaties maar als oefeningen in luisterend verkennen. Dat je daar middels deze cd-opname bij mag zijn is ontroerend genoeg.