CD 55_717

Recensie TSJAIKOVSKI, ­KATSJATOERJAN – Pianoconcert nr.2 in G op.44 – Pianoconcert in Des op.38

TSJAIKOVSKI, ­KATSJATOERJAN
Pianoconcert nr.2 in G op.44 – Pianoconcert in Des op.38
Xiayin Wang (piano), Royal Scottish National Orchestra o.l.v. Peter Oundjian
Chandos CHSA5167 • SACD-76’

Twee minder vaak uitgevoerde pianoconcerten bijeengebracht op deze cd. Allereerst Tsjaikovski’s tweede, met zijn uitgebreide eerste deel waarin plaats is voor maar liefst drie cadensen voor de pianosolist, en zijn wonderlijke Andante waarin soloviool en solocello een hoofdrol spelen – je zou bijna vergeten dat het om een pianoconcert ging. Vervolgens het pianoconcert van de Armeen Katsjatoerjan. Waar Tsjaikovski experimenteerde met de vorm, gebruikte Katsjatoerjan een experimenteel instrument. De flexatone (een slagwerkinstrument dat nog het meest doet denken aan een zingende zaag met klepeltjes) geeft de vioolmelodie in het Andante con anima een Dokter Zhivago-achtig, inheems tintje. Die rare flexatone wordt soms weggelaten en ook Tsjaikovski’s concert werd wel eens gekortwiekt, maar op deze plaat klinken de originele versies. De SACD-opname is goed maar niet uitmuntend; iets te wollig, iets te weinig reliëf en transparantie. De handen van pianosoliste Xiayin Wang fladderen in razende vaart over de toetsen. Haar alsmaar voorwaarts gerichte en aanstekelijke spel wordt enthousiast beantwoord met een gepassioneerde en kundige begeleiding door Peter Oundjian en zijn Schotse orkest. Pluim op de hoed voor concertmeester Maya Iwabuchi en solocellist Aleksei Kiselov.