The women of whitechapel
The Women of Whitechapel

The Women of Whitechapel: opera over Jack the Ripper

Jack the Ripper: The Women of Whitechapel is een van de negen opera’s van ENO in het seizoen 2018-2019. Sommige klassieke muziek is pure horror. De nieuwste opera van de English National Opera (ENO) neemt die zin wel erg letterlijk. Het verhaal focust zich namelijk op de slachtoffers van seriemoordenaar Jack the Ripper. 

Natuurlijk. Het viel te verwachten. Niet iedereen in Engeland was even blij met het nieuws. Hoe kon de English National Opera een opera ontwikkelen rond het horrorverhaal van Jack the Ripper? Een verhaal dat uit zijn voegen barst van de bloederigheid en het brute geweld tegen vrouwen?

‘The Women of Whitechapel’

Laten we uw geheugen even opfrissen. Jack the Ripper is de bijnaam van een seriemoordenaar die in het Londense Whitechapel in 1888 hoertjes verminkte en vermoordde. Wie Jack the Ripper precies was, is nog steeds een raadsel. Allerlei theorieën over zijn identiteit doen de ronde.

Slachtoffers van Jack the Ripper staan centraal

Eerlijk is eerlijk: de artistiek directeur van de English National Opera, Daniel Kramer, was óók sceptisch in het begin. Maar, benadrukte hij, Jack the Ripper zelf zou niet op het podium verschijnen. Het verhaal van Jack the Ripper: The Women of Whitechapel zou verteld worden vanuit het perspectief van de moordenaar zijn slachtoffers. Vrouwen, voegde componist Iain Bell eraan toe, wier identiteit enkel bepaald werd door hun dood. Al snel verwerden ze tot namen in geschiedenisboeken. Niks meer, niks minder. Kramer en Bell wilden de menselijkheid van de vrouwen onderzoeken. En daarnaast wilden ze een inkijkje geven in het leven van de armen in de victoriaanse tijd.

In Jack the Ripper: The Women of Whitechapel is de crème de la crème van de English National Opera vertegenwoordigd. De ‘Golden Girls’, zoals de dames zichzelf noemen, bestaan uit Dame Josephine Barstow, Susan Bullock, Janis Kelly. Lesley Garrett en Marie McLaughlin.

Opera sluit aan op #MeToo-discussie

Lesley Garrett gaf in een recent interview aan dat de opera perfect in deze tijd past. Hij sluit dan ook aan op de #MeToo-discussie. “Hedendaagse vrouwen zeggen dat ze krachtig zijn. We zijn sterk, je kunt dit niet meer tegen ons doen. Als één verhaal dat benadrukt, dan is het wel het verhaal van Jack the Ripper en zijn vrouwelijke slachtoffers.”

Facebook
Twitter

Laatste artikelen