VIVALDI

Recensie VIVALDI – Teuzzone (Vivaldi Edition: Opere teatrali vol. 16)

VIVALDI
Teuzzone (Vivaldi Edition: Opere teatrali vol. 16)
Paolo Lopeze (Farnace), Raffaella Milanesi (Zidania), Delphine Galou (Zelinda), Roberta Mamelli (Cino), Furio Zanasi (Siveno) e.a., Le Concert des Nations o.l.v. Jordi Savall
Naïve OP 30513
Het Franse label Naïve noemde de Vivaldi-Edition tien jaar geleden het meest ambitieuze cd-project van de 21e eeuw, met als speerpunt de opera’s van Vivaldi. Nu wordt de ene na de andere opera op de markt gebracht, voorzien van een lawine wetenswaardige feiten in begeleidende essays, en daardoor kan niemand meer om Vivaldi als operacomponist heen. De nieuwe release in de serie, Teuzzone, door Jordi Savall, is helaas geen schot in de roos. Savall heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de oude muziek, maar is meer een filosofisch bevlogen musicus dan een geboren theaterdier. Wie vooroordelen koestert tegen het fenomeen barokopera, kan hier zijn gelijk komen halen: ellenlange recitatieven en zangers die zich manhaftig door hun aria’s heenslaan, maar niet voldoende ondersteund worden door de Savall en zijn Concert des Nations. Barokke libretto’s spreken niet voor zich en eigenlijk is er een regisseur voor nodig om, zoals hier in Teuzzone , de dreiging van de machtsstrijd in het oude China voelbaar te maken. Of een literair onderlegde dirigent die de ingewikkelde teksten uit hun barokke kluisters kan bevrijden en dan ook de fantasie heeft om toehoorders in het verhaal mee te zuigen. Alle respect voor Savall, maar bemiddelen tussen Vivaldi en de luisteraar doet hij niet.

Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen