ZELENKA

Recensie ZELENKA – Missa Omnium Sanctorum

ZELENKA
Missa Omnium Sanctorum
Carlotta Colombo (sopraan), Filippo Mineccia (alt), Cyril Auvity (tenor), Lukas Zeman (bas), LaBarocca o.l.v. Ruben Jais
Glossa GCD 924103 • DDD-50’
Waardering: 10

Met zijn mis opgedragen aan alle heiligen zette Jan Dismas Zelenka (1679-1745) een punt achter zijn lange componistencarrière. Dat was niet helemaal de bedoeling, Zelenka had op dat moment nog plannen tot het componeren van zes missen. De productie stokte halverwege. Maar wat een slot­akkoord. Dit stuk is een wervelstorm, waarin Bach-achtig contrapunt, opwindende koorpassages, stevige ritmes en prachtige solo’s elkaar afwisselen. Een mis als een rollercoaster; een die eigenlijk alles heeft – en dat binnen iets meer dan 50 minuten. Ik heb deze cd nu echt héél vaak geluisterd, me voornemend dat dit de laatste keer is (voor nu) en dat ik vervolgens mijn recensie schrijf. Maar ‘alle heiligen’ blijven roepen om nog een keer. LaBarocca heeft de enorme rijkdom van het Omnium Sanctorum aangegrepen om het stuk in al zijn uitersten te ontsluiten. Toegegeven, Zelenka, ‘de katholieke Bach’, heeft het knap bedacht. Het rommelende Credo slingert je op en neer; hierna belanden we aan de verstilde kant van het klank-spectrum met het intense, maar o zo beheerste Benedictus, waar een soort zacht gekoekoek op de achtergrond klinkt. De tenor pakt het Osanna op en, hup, er volgt een indrukwekkend Agnus Dei. Het is een stuk dynamiek dat niet ieder gezelschap goed ligt, maar LaBarocca weet steeds de vaart en frisheid erin te houden. Jammer dat het al na 50 minuten stil wordt.
Quirijn Bongaerts

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen