BEETHOVEN

Recensie BEETHOVEN – Variations (32 Variaties WoO80, Sonatas ‘facile’ op.49 t/2, Fantasie op.77, Prometheus-variaties op.35)

BEETHOVEN
Variations (32 Variaties WoO80, Sonatas ‘facile’ op.49 t/2, Fantasie op.77, Prometheus-variaties op.35)
Olga Paschenko (fortepiano)
Alpha 201• DDD-62’
Waardering: 8

Het is niet alles variaties wat hier de toon zet: Olga Paschenko speelt ook de twee Sonates op.49 met hun bijnaam ‘facile’. Dat bij Beethoven de gedachte aan variaties nooit ver weg is, in wat voor werk dan ook, weten we natuurlijk. Op haar Weense kopie naar Fritz van Christopher Clarke geeft Paschenko de fortepiano flink van katoen, gelijk al in de Variaties WoO 80, die een beetje klinken als een beethoveniaanse kijk op een barokke passacaglia. Ze lijkt ons ook in alles wat wel variatie is vooral van het woeste en grillige in Beethoven te willen overtuigen, met afwisselingen van kloeke roetsjpartijen of grote akkoorden en kleine rustmomentjes ertussen: absoluut epaterend maar soms ook bijna teveel van het goede. Vervelen is er geen moment bij, maar iets meer Apollinisch evenwicht – zoals soms in de sonates – zou dit bezielde betoog geen kwaad gedaan hebben. Overigens noemen wij de Variaties op.35 meestal Eroïca-variaties vanwege het thema, maar historisch is de verwijzing naar de Prometheus-balletmuziek natuurlijk correct. Ten tijde van de variaties moest de Derde Symfonie nog komen.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen