DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – Les Sauvages

DIVERSEN
Les Sauvages
Béatrice Martin (klavecimbel)
Cypres 1672 • DDD-62’
Waardering: 9

“Les Sauvages van Béatrice Martin tilt je boven de zwaarte van deze wereld uit, naar de hemelse geneugten van een oriëntaalse droom, getekend met Oost-Indische inkt…” zwijmelt de Cypres-website. Waaruit weer eens blijkt hoe persoonlijk muzikale beleving is, want ik heb deze eerste solo-cd van Béatrice Martin totaal anders ervaren. ‘Les Sauvages’ kan ook behoorlijk heftig binnenkomen, vooral wanneer je atechnisch luistert (lees: intussen iets anders doet). Een associatief ronddwalende geest maakt extra ontvankelijk voor de grillige harmoniek met vervreemdende wendingen (Rameau: ‘L’Enharmonique’), een grimmige bijklank in de laagte (Forqueray: ‘La Couperin’) of een dissonant die wringt en schuurt (Forqueray: ‘La Portugaise’), maar ook voor momenten van tedere bespiegeling (Royer: ‘La Sensible’). De krachtige greep van Béatrice Martin laat niemand onberoerd. Wat meehelpt zijn de selectie en volgorde; het album voelt als een afgerond geheel. Plus natuurlijk de diepe klank van het instrument – een klavecimbel uit de Antwerpse Rucker-traditie − en de akoestiek in Saint Hubert des Marêts. Verrassend is de fragiele tokkelklank in het hoge register bij ‘Les Pavots’ van Couperin. En de ‘Passacaille d’Armide’ van D’Anglebert wordt een dramatisch hoogtepunt. Alle zorgvuldig gearticuleerde versieringen en de picardische terts ten spijt: de schrille noten bovenin schreien ten hemel. Een cd die tot overpeinzing stemt.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen