BRAHMS

Recensie BRAHMS – Ein Deutsches Requiem

BRAHMS
Ein Deutsches Requiem
Genia Kühmeier (sorpaan), Gerald Finley (bas), Groot Omroepkoor, Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mariss Jansons
RCO Live 15003 • SACD-68’
Waardering: 7

Een liveopname uit 2012, en daarmee tevens een van de laatste cd-producties uit de periode Mariss Jansons, de bewierookte chef die onlangs afscheid nam van het KCO. Het is een opname waarin je het idee hebt dat de wereld achter de noten minder verbeeldingsrijk aan het licht komt dan je je zou wensen. We legden er twee recente, bewezen topuitvoeringen naast. Het London Philharmonic Orchestra en Choir onder leiding van Yannick Nézet-Séguin (2010) spant daarin absoluut de kroon. Aan de hand van de geniale Canadees wordt een haast magische sfeer bereikt die de geest van de tekst zonder meer in het hart weet te raken. Alhoewel slanker en compacter van toon doet de prestatie van John Eliot Gardiner en zijn Orchestre Révolutionare et Romantique (2012) daar weinig voor onder, met dit verschil dat het Monteverdi Choir extra de aandacht trekt met allerlei prachtige subtiliteiten. Vergeleken daarmee lijkt het kleuraspect – zo eigen aan de muziek van Brahms – bij het KCO wat onderbelicht, en zou je wensen dat frases aansprekender worden uitgewerkt. De beide solisten zijn met elkaar verwant in die zin dat ze beiden een hemels stemgeluid hebben, maar op beslissende momenten tekort schieten in expressieve zeggingskracht.
Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen