CIMA

Recensie CIMA – Vespro della beata Virgine

CIMA
Vespro della beata Virgine
Musica Fiorita & Cantilena Antiqua o.l.v. Daniela Dolci
Pan Classics 10316 • DDD-62’
Waardering: 9

Bij leven was Giovanni Paolo Cima een van de hoogst gewaardeerde meesters op de drempel naar de barok. Anders dan Claudio Monteverdi legde hij zich echter vooral toe op kerkmuziek. In 1610 verschenen zijn ‘Concerti Ecclesiastici’, een immense bundel vocale en instrumentale muziek voor uiteenlopende liturgieën. Dat in ditzelfde jaar tevens collega Monteverdi zijn beroemde Mariavespers het licht deed zien, was voor Daniela Dolci aanleiding om uit Cima’s ‘Concerti Ecclesiastici’ diens eigen Mariavespers te selecteren. En “de kwaliteit van de muziek doet niet onder voor die van Monteverdi,” zo bezweert ons het ietwat defensieve zinnetje achterop de cd-cover. Cima’s ‘Vespro’ blijkt een aantrekkelijke bloemlezing van Gregoriaans, renaissance en vroegbarokke monodie. Het krachtig aangezette unisono, waarmee Cantilena Antiqua de Invitatorium zingt, heeft iets byzantijns. De hymne ‘Ave maris stella’ ontroert door een rechtlijnigheid en een volume die bijna primitief aandoen. De vocalisten van Musica Fiorita zingen sluik en delicaat, met subtiele versieringen in afgepaste doses. Toch wordt de interpretatie nergens te cerebraal; techniek en stijlbewustzijn blijven in dienst van de steeds voelbare emotie. Ook de instrumenten klinken warm en diep van kleur, mede dankzij de akoestiek van de Heilig Kreuz Kirche in het Zwitserse Binningen.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen