CASTELNUOVO-­TEDESCO

Recensie CASTELNUOVO-­TEDESCO – Violin Concerto nr. 2, Concerto Italiano

CASTELNUOVO-­TEDESCO
Violin Concerto nr. 2, Concerto Italiano
Tianwa Yang (viool), SWR Sinfonieorchester Baden-Baden & Freiburg o.l.v. Pieter-Jelle de Boer
Naxos 8573135 • DDD-62’
Uitvoering **** | Registratie ****

Het was Jascha Heifetz die Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1965) na het zelf spelen van diens Concerto Italiano voor viool en orkest aanzette tot de compositie van een tweede vioolconcert. Opvallend is de knappe orkestratie van het Concerto Italiano; de componist was nog maar net jongeling af. Dat de huidige uitvoering van dit werk een ‘world premiere recording’ is, is even intrigerend als hoopgevend. Er bestaat gelukkig nog iets als rechtvaardigheid. Castelnuovo Tedesco laat een enorm oeuvre na. Dat hij nog steeds niet helemaal serieus wordt genomen is omdat hij vooral voor gitaar en film heeft geschreven, zijn hele leven in een min of meer traditioneel idioom heeft gecomponeerd en zich al vroeg als joods componist heeft geprofileerd. Dat kan niet iedereen hanteren. Het tweede vioolconcert (‘De Profeten’) is op Joodse thema’s gebouwd. Beide concerten zitten goed in elkaar, zijn prachtig georkestreerd en uitermate onderhoudend. Castelnuovo-Tedesco is een geboren verteller. Onze eigen Pieter-Jelle de Boer maakt soms een vuist maar ontlokt zijn keurtroepen even makkelijk heel tere, impressionistische klanken. De soliste heeft een prachtige toon, bovendien zo zuiver en behendig. Joan Sutherland zei treffend: ‘Deze jonge vrouw zou zelfs de duivel onder tafel kunnen spelen.’
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen