DVORÁK

Recensie DVORÁK – Stabat Mater

DVORÁK
Stabat Mater
Julia Kleiter (sopraan), Gerhild Romberger (alt), Dmitry Korchak (tenor), Tareq Nazmi (bas), Julius Drake (piano), Chor des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Howard Arman
BR Klassik 900526 • DDD-59’
Waardering: 9

Op 25 september 1875 stierf Josefa, het dochtertje van Anna en Antonín Dvořák, slechts twee dagen oud. Kindersterfte was niet ongewoon, maar het verdriet zal er niet minder om zijn geweest. Dvořák zocht troost in de tekst van het Stabat Mater, de klassieke uiting van verdriet van een ouders om een kind. Binnen een paar maanden voltooide hij zeven van de tien delen, met pianobegeleiding. Daarna liet hij het onvoltooid liggen. Twee jaar later overleden ook Růžena en Otakar, de beide andere kinderen van het echtpaar. Dvořák was zesendertig jaar en kinderloos. Hij pakte het Stabat Mater opnieuw op, en in oktober en november 1877 voltooide en orkestreerde hij de partituur. De première op 23 december 1880 was een groot succes, en het Stabat Mater behoort tot de meest geliefde religieuze werken uit het repertoire. Dvořák zal de onvoltooide pianoversie uit 1876 nooit bedoeld hebben voor een uitvoering, maar Howard Arman, chef-dirigent van het koor van de Beierse Omroep, denkt daar anders over. Hij ziet in de klavierbegeleiding geen orkestreductie, maar een originele, bijna schubertiaanse pianopartij. In het kleinschalige Prinzregententheater in München werd deze opname live gerealiseerd met een uitgelezen kwartet aan solisten. Een waardevolle inkijk in de werkkamer van deze zwaarbeproefde muziekvinder.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen