GRANDI

Recensie GRANDI – Celesti Fiori – Motetti

GRANDI
Celesti Fiori – Motetti
Accademia d’Arcadia, UtFaSol Ensemble o.l.v. Alessandra Rossi Lürig
Arcana A464 • SACD-63’
Waardering: 8

In zijn eigen tijd gold Alessandro Grandi (1590-1630) als de grootste motettencomponist van Italië. Maar in de schaduw van zijn tijdgenoot Claudio Monteverdi is de grootmeester van de vroege Venetiaanse barok nadien helaas in de vergetelheid geraakt. Daar hoopt Accademia d’Arcadia, een recent opgericht Italiaans vocaal gezelschap, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk, verandering in te brengen met een serie motettenopnamen van Grandi. Op de eerste cd uit de serie, Celesti Fiori (‘hemelse bloemen’), zijn vijftien nooit eerder opgenomen motetten samengebracht uit verschillende fasen van Grandi’s leven. Samen geven zij een indrukwekkend beeld van de manier waarop Grandi als een van de eersten de expressieve, destijds controversiële stile moderno introduceerde in de religieuze muziek. Zijn motetten staan bol van de spannende contrasten tussen solozang en polyfonie, recitatief en melodie, sobere basso continuo en triomfantelijke blazers, zonder dat het geheel inboet aan samenhang en harmonie. Hoogtepunt vormt het motet ‘Plorabo’ (‘Ik zal wenen’), waarin de rouwende maagd Maria – vertolkt door een bijzonder etherische, wat wankele sopraanstem – middenin een muzikale frase haar bewustzijn verliest aan de voet van Christus’ kruis. Ook een dialoog tussen God en gelovige, en tussen bruid en bruidegom in een vers uit het Hooglied, geeft het geheel een opera-achtige, dramatische kwaliteit, levendig en vol nuance uitgevoerd door de zangers van Accademia d’Arcadia.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen