HAYDN

Recensie HAYDN – Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (versie voor strijkkwartet en stem)

HAYDN
Die Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (versie voor strijkkwartet en stem)
Susanne Kelling (mezzosopraan), Henschel Quartett.
Challenge CC72546 • DDD-63’
Haydns buitengewone passiemuziek uit 1786, bestaande uit zeven ingetogen adagio´s (“sonata’s”) in afwisselende majeur- en mineurtoonsoorten, kennen we als strijkkwartet, orkestwerk en oratorium en zelfs als een door Haydn geautoriseerde pianocompositie. Ook wordt dit werk uitgevoerd met priesterlijke spreekstem (vooral in kerkconcerten) of door een strijkkwartet met vocaal ensemble. Alsof er nog niet genoeg versies zijn, heeft de Spaanse componist José Peris Lacasa een arrangement vervaardigd voor zangstem en strijkkwartet. Dat lijkt me op zichzelf legitiem: als het vocale aandeel mooi mengt met de strijkers kan de tekst extra dimensies verlenen aan Haydns devote compositie. Toch vind ik dat de instrumentale muziek nogal eloquent voor zichzelf spreekt en daarom heb ik eigenlijk de woorden niet nodig voor een ervaring van transcendentie. Ik sluit niet uit dat de keuze voor een andere zangeres mijn oordeel had kunnen veranderen, want de klank van Susanne Kellings stem integreert nauwelijks in die van het ensemble en fungeert bijna als een stoorzender. Jammer van het mooie, expressieve spel van het Henschel Quartet, maar op deze manier kan ik dit experiment niet geslaagd vinden.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen