LEIFS

Recensie LEIFS – Edda II The Lives of the Gods

LEIFS
Edda II The Lives of the Gods
Hanna Dóra Sturludóttir (mezzosopraan), Elmar Gilbertsson (tenor), Kristinn Sigmundsson (bas), Schola cantorum, Iceland Sym­phony Orchestra o.l.v. Hermann Bäumer
BIS Records BIS-2420 • SACD-65’
Waardering: 8

Ondanks het feit dat IJsland in 1899 slechts 78.000 inwoners telde werd in dat jaar een componist geboren die het land een eigen muzikaal gezicht zou geven: Jón Leifs. Na zijn basisopleiding in Reykjavik vertrok hij voor verdere studie naar Leipzig. Daarna bleef hij in Duitsland hangen waar hij een redelijk succesvolle loopbaan wist op te bouwen als dirigent en componist. Heel even werd hij door het ‘Noordse’ karakter van zijn werken door de nationaal­socialisten gepropageerd, maar vanwege zijn joodse echtgenote was hij al snel genoodzaakt terug te keren naar IJsland. Daar zette hij zich in voor een goede infrastructuur van het muziekleven, waaronder de oprichting van het IJslands Symfonieorkest. In zijn componeren verwerkte hij lokale sagen en legenden, met gebruikmaking van motieven uit de IJslandse volksmuziek. De muziek van Leifs heeft in zijn grote werken de oerkracht van het IJslandse landschap die vooral tot uitdrukking komt in een vulkanisch slagwerkgebruik. Zijn magnum opus is het oratorium Edda, gebaseerd op de tekst van het epische gedicht dat ook de grondslag van Wagners Ring is. Leifs was het met Wagners verklanking totaal oneens en wilde bewijzen dat hij het beter kon. Van de geplande vier delen voltooide hij de eerste twee, De schepping van de wereld en Het leven van de Goden. Uitstekend uitgevoerd en schitterend opgenomen in de gloednieuwe concertzaal Harpa in Reykjavik.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen