MOZART

Recensie MOZART – Pianoconcerten KV238 en KV246; Aria’s ‘Si mostra la sorte’ en ‘Con ossequio con rispetto’

MOZART
Pianoconcerten KV238 en KV246; Aria’s ‘Si mostra la sorte’ en ‘Con ossequio con rispetto’
Arthur Schoonderwoerd (fortepiano), Francisco Fernàndez-Rueda (tenor), Cristofori
Accent ACC 24296 • DDD-59’
Uitvoering **** | Registratie ****

Pianist en orkestleider Arthur Schoonderwoerd heeft met de bezetting van deze twee vroege pianoconcerten van Mozart ervoor gekozen zo dicht mogelijk bij de originele uitvoering te blijven. De strijkers zijn enkel bezet, de enige versterking komt van een contrabas die samen met de cello speelt, wat Mozart ‘bassi’ noemt. Schoonderwoerd speelt op een zogeheten Tangent (forte)piano, een instrument dat qua klank het midden houdt tussen een klavecimbel en een fortepiano. De kopie naar een instrument van Späth&Schmahl uit 1770 klinkt vol, vanwege de sonore laagte en de heldere hoogte. Schoonderwoerd speelt precies en spits, benut het lichtelijk mechanische in het geluid van het solo-instrument zodanig dat het aangenaam tokkelend klinkt.Hij vindt met het orkest de juiste balans en in de muziek de juiste cadans. De fortepiano klinkt bijzonder fraai. Intrigerend ook, omdat de luisteraar in de klank op en neer geslingerd wordt tussen de snarige klank van het klavecimbel en de houtklank van de fortepiano. De cd klinkt – in gewone mensentaal – ‘lekker’. Wie ook lekker klinkt is Francisco Fernàndez-Rueda, in de twee aria’s uit 1775. De tenor zingt expressief en vloeiend, wat zijn stem een aangename directheid geeft.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen