ORFF

Recensie ORFF – Carmina Burana

ORFF
Carmina Burana
Yeree Suh (sopraan), Yves Saelens (tenor), Thomas Bauer (bariton), Anima Eterna Brugge, Collegium Vocale Gent, Cantate Domino o.l.v. Jos van Immerseel
Zig Zag Territoires ZZT 353 • DDD-64’
Uitvoering **** | Registratie ****

Zoals zoveel helden van de historische uitvoeringspraktijk ontkomt ook Jos van Immerseel met zijn Anima Eterna niet aan de verschuiving van de grenzen van de ‘oude muziek’. Het gaat Van Immerseel daarbij vooral om de juiste verklanking van de bedoelingen van de componist. Zijn benadering past net zo makkelijk op Mozart en Beethoven als op Debussy en Ravel. Ook met de nieuwste opname van Anima Eterna met Collegium Vocale Gent weet Van Immerseel een punt te maken. Hij durfde het aan een van de meest bekende werken uit het 20e-eeuwse repertoire onder handen te nemen: Carmina Burana van Carl Orff. Het werk is veelvuldig opgenomen, vaak met een overdonderend aantal musici en zangers om de impact maar goed te doen gelden. Van Immerseel ging terug naar de bronnen die het dichtst bij Orff stonden, koos voor instrumenten uit de vroege twintigste eeuw en bracht het aantal vocalisten en strijkers drastisch terug. Deze aanpak loont direct al in het begin van het werk. ‘Oh fortuna’ mist de ultieme overrompeling, maar wint aan detail en kleur. Verder is de aandacht voor fijnzinnige orkest- details een verademing die een geheel nieuw licht werpt op het werk. Hulde ook aan het koor en de solisten.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen