CD 17_723

Recensie BERNSTEIN – Symphonies Nos. 1 and 2

BERNSTEIN
Symphonies Nos. 1 and 2
Jennifer Johnson Cano (mezzosopraan), Jean-Yves Thibaudet (piano), Baltimore Symphony Orchestra o.l.v. Marin Alsop
Naxos 8.559790 • DDD-60’

Jeremiëren en jeremiade zijn beide ontleend aan het boek Klaagliederen vermeend geschreven door de profeet Jeremiah. Leonard Bernsteins Eerste symfonie ‘Jeremiah’ volgt en bevat delen van tekst hieruit. Het stuk kenmerkt zich door soms felle ‘uitroepen’, abrupte wisselingen en dan weer Gershwin-achtig aandoende versnellingen. Een spannend, niet eenvoudig stuk. De tekst mag dan wel gebaseerd zijn op een reeks klaagzangen, klagerig klinkt het stuk allerminst. De Tweede symfonie ‘The Age of Anxiety’ is gebaseerd op het gelijknamige, boekvullende gedicht van W.H. Auden. Het gaat om een stuk van een kolossale, vrij ingewikkelde structuur dat weinig trekken vertoont van de conventionele symfonie. De belangrijke – en hier zeer waardevolle – bijdrage van Thibaudet op piano, maakt het stuk eerder tot een symfonische vertelling met piano. De muziek roept associaties op met filmmuziek, is vaak anekdotisch van aard en wordt door orkest, dirigent en pianist met grote zorg en kunde gebracht. Hopelijk vormt deze opname voor velen een (hernieuwde) kennismaking met Bernstein. Met het oog op Bernsteins honderdste geboortejaar in 2018 vallen nog de nodige Bernstein-gerelateerde initiatieven te verwachten. De liefhebber kan voor een overzicht van evenementen terecht op www.leonardbernstein.com.
Quirijn Bongaerts