CD 14_721

Recensie A Verlaine Songbook – Debussy, Poldowski, Ravel, Szulc, de Séverac, Fauré, Chausson, Saint-Saëns, Hahn, Bordes

A Verlaine Songbook: Liederen van Debussy, Poldowski, Ravel, Szulc, de Séverac, Fauré, Chausson, Saint-Saëns, Hahn, Bordes
Carolyn Sampson (sopraan), Joseph Middleton (piano).
BIS-2233 • SACD-80’

Wat maakt iemand tot een goede liederenzanger(es)? Voor mij is dat het vermogen om in een bepaalde mate op elke hoogte zingend te kunnen spreken, zo dat de zangstem de tekst niet in de weg staat. Dat betekent dat een liedzanger over een aantrekkelijke, maar vooral uiterst flexibele stem moet kunnen beschikken waar hij of zij dan ook nog eens controle over moet hebben. Daarbij komen dan muzikaliteit, stijlgevoel en tekstbesef. Je hoort deze eigenschappen niet vaak in één persoon verenigd. Met andere woorden: goede liedzangers zijn zeldzaam. Sopraan Carolyn Sampson geeft de burger moed. Zij heeft het allemaal, en bovendien, misschien nog wel het belangrijkst, ze werkt samen met een uitstekende pianist die in pianotermen over dezelfde eigenschappen beschikt. Kortom, wat Sampson en Joseph Middleton hier samen laten horen is top. Hun prachtig getimede uitvoering van de gedichten van Verlaine op muziek van diverse Franse componisten van rond 1900 bevestigt de schoonheid van tekst en muziek. Door de ontspannen manier van zingen en spelen komt elke klank binnen als zachtzoete room waar je meer van wilt, maar waar je zuinig op bent omdat ze zo exquise smaakt. Sterk, teder, lieflijk en doortastend.
Marjolijn Sengers