CD 27_726

Recensie DVOŘÁK, SCHUBERT – Strijkkwartet nr. 12, op. 96 ‘Amerikaans’; Strijkkwartet in d, D 810 ‘Der Tod und das Mädchen’

DVOŘÁK, SCHUBERT
Strijkkwartet nr. 12, op. 96 ‘Amerikaans’; Strijkkwartet in d, D 810 ‘Der Tod und das Mädchen’
Dragon Quartet
Channel Classics CCS 39417 • DDD-64’

Het Chinese Dragon Quartet werd in 2012 opgericht, wisselde in 2015 twee spelers, primarius Ning Feng en cellist Qin Liwei doen mee sinds het begin. Het zijn allemaal vooraanstaande Chinese musici. Tweede violist Wang Xiaomao is concertmeester van het China National Ballet Orchestra, altist Zheng Wenxiao is aanvoerder bij het orkest van de Beierse omroep. Ning Feng en Qin Liwei hebben ook als solist al een reputatie, vastgelegd op meerdere cd’s. Ook aan prestigieuze instrumenten ontbreekt het niet, Ning Feng bespeelt de ‘MacMillan’ Stradivarius, de cellist een Guadagnini uit 1780. Het Dragon Quartet treedt veel op met muziek van eigentijdse, Chinese componisten. De repertoirekeuze voor deze, hun eerste cd voor het Channel Classics-label, is verrassend, twee van de bekendste strijkkwartetten uit de Europese traditie. Wat we horen is strijkkwartetspel op hoog niveau. Virtuoos, fraai van klank, en zo ingeleefd in het muzikale idioom van deze twee ‘oer-Europese’ componisten dat het onmogelijk is om ook maar ergens een Chinese of Aziatische herkomst te vermoeden. Alleen door te vergelijken met de top, bijvoorbeeld het Hagen Quartett, kun je vaststellen dat er nog wat gradaties van klankverfijning en emotionele diepgang te winnen zijn.
Hans Quant