004b11b8

Recensie TELEMANN – Quatuors Parisiens

TELEMANN
Quatuors Parisiens
Nevermind: Anna Besson (fluit),
Louis Creac’h (viool), Robin Pharo (viola da gamba), Jean Rondeau (klavecimbel)
Outhere/ALPHA 299 • DDD-80’

Waardering: 9

Hoezo Telemann saai? Hoezo Telemann de mindere van Bach, Händel of Vivaldi? Georg Friedrich Telemanns werk en naam hebben nooit zo’n vlucht genomen als die van zijn drie collega’s. Zijn muziek is minder uitgesproken, maar deze opname van barokensemble Nevermind rekent daar wel voorgoed mee af. Het fijnzinnige, heldere en fantasievolle spel van de jonge Franse musici maakt van Telemanns Quatuors spannende verhalen, die van noot tot noot aan de luidsprekers kluisteren. Deze muziek kent zowel drama, melancholie als vrolijkheid. De samenklank van Nevermind is hecht en ongekunsteld. De musici ademen als één, in zowel de snelle puntige, als de langzame lyrische passages. Het kost geen enkele moeite weg te dromen bij deze uitvoering. Zak je heerlijk weg in een Prelude of een Adagio, word je wel weer wakker gekust door een rake Gay of een opgewekt Allegro. Luister naar de Prelude van het Nouveaux Quatuor, TWV43:e4 en je raakt verslingerd aan deze cd. De gave samenklank verglijdt prachtig, schuurt soms, een tikkeltje vibrato geeft haar glans, de frasering is geraffineerd en spreekt voor zich, muziek en spel met de warmte van een mooie, bevredigende rode wijn.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen