RÖNTGEN

Recensie RÖNTGEN – Piano Music I

RÖNTGEN
Piano Music I
Mark Anderson (piano)
Nimbus Records NI5918 • DDD-71’
Uitvoering ***** | Registratie *****

De Duitse Nederlander Julius Röntgen (1855-1932) is diep in zijn hart altijd een 19de-eeuwer gebleven. Hij had het geluk dat hij tot op hoge leeftijd kon componeren. Na 1920 ontstonden nog vele tientallen symfonieën, strijkkwartetten, pianotrio’s, pianosonates en meer. Röntgen wordt pas sinds kort serieus genomen. Hij was misschien verdwaald in de 20ste eeuw, maar zijn werken kunnen het licht ten volle verdragen en mogen er wezen. De Amerikaanse pianist Martin Anderson heeft de afgelopen jaren veel gegrasduind in de uithoeken van de Duitse romantiek en hij neemt nu Röntgens pianowerken op. Lovenswaardig en ambitieus! Als het goed is zullen er na deze eerste aflevering vele volgen. Het is pionieren in niemandsland, want er is geen uitvoeringstraditie. Röntgens meeste composities zijn nooit uitgegeven en slechts in handschrift beschikbaar. Voor zijn Suite (1873), de Variaties op een Hongaarse Czardas (1885) en zijn Drie Romanzen (1904) doopte Röntgen zijn pen nog in de inktpot van Schumann en Brahms. Wat zou het? Het zijn composities die we van deze twee giganten niet kennen! Pièce de resistance is de tiendelige suite Buiten (1919). Wegens de oubollige titels (‘Hollandsch jolijt’, ‘Boerenklucht’, ‘Klompenfuga’) nodigen de ‘karakterstukjes’ nu niet onmiddellijk uit tot luisteren, maar dat blijkt niet terecht. ‘Buiten’ is een gelukkige compositie en kan schouder aan schouder staan met de Lyrische Stücke van Grieg. Een en ander liefdevol gespeeld door Anderson die gelooft in zijn nieuwe held. Zulke profeten heeft Röntgen nodig! En wij ook!
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen