SCHMIDT

Recensie SCHMIDT – Complete Symphonies

SCHMIDT
Complete Symphonies
Frankfurt Radio Symphony o.l.v. Paavo Järvi
Deutsche Grammophon DG 483 8336 • DDD-3.00’ (3 cd’s)
Waardering: 9

De Oostenrijkse componist Franz Schmidt (1874-1939) begon zijn loopbaan als cellist in de Wiener Philharmoniker, waar hij speelde onder Gustav Mahler. Na het succes van zijn opera Notre Dame in 1914 kon hij het zich permitteren om zijn orkestbaan op te zeggen. Hij liet een niet al te groot oeuvre na: vier symfonieën, twee pianoconcerten voor de linkerhand, twee opera’s, twee strijkkwartetten, drie pianokwintetten en een fors aantal orgelwerken. Je zou kunnen zeggen dat Schmidt de taal van Brahms en Bruckner in zijn werken gesublimeerd heeft, met gebruikmaking van zijn Magyaarse wortels. Zijn symfonieën zijn gemakkelijk aansprekende, hoogromantische scheppingen, waarmee hij zich van de wereld loszingt. In de meest letterlijke zin doet hij dat in zijn bekendste symfonie, de Vierde, een Requiem voor zijn dochter Emma, die de geboorte van haar eerste kind in 1933 niet overleefde. Decennialang maakte alleen die Vierde symfonie mondjesmaat deel uit van het repertoire, maar daarin is als door een wonder in de nieuwe eeuw verandering gekomen. Dit is al de derde recente integrale opname, na die van Vasili Sinaiski en Fabio Luisi. Paavo Järvi realiseerde deze uitstekende live-registratie bij het orkest van de Hessische Rundfunk in Frankfurt. Aardige bijzonderheid: vader Neeme Järvi was een kwart eeuw geleden de eerste dirigent die een integrale Schmidt presenteerde. Franz Schmidt op DG. Wie had dat ooit durven dromen?
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen