TSJAIKOVSKI

Recensie TSJAIKOVSKI, ­BABAJANIAN – Piano Trios

TSJAIKOVSKI, ­BABAJANIAN
Piano Trios
Vadim Gluzman (viool), Johannes Moser (cello), Yevgeny Sudbin (piano)
BIS Records BIS-2372• SACD-73’
Waardering: 10

Soms neemt de eerste noot de recensent meteen te grazen. Daarna is hij hopeloos verloren voor de rest van de wereld, zij het slechts voor de duur van een cd. Dit is een ernstig geval van een cd die grijpt en niet loslaat. De strijkers lijken aan het begin van Pjtor Iljitsj Tsjaikovski’s Pianotrio in a klein te domineren, maar geleidelijk aan krijgt Sudbin de kans om zijn krachten op de piano te etaleren. Met pianistisch klatergoud in de derde variatie op het thema; larmoyante strijkers in de vierde; vrolijk gekwinkeleer in de vijfde, een monumentale zesde en groots en meeslepende dramatiek, zoals in de twaalfde variatie coda, die afrondt in een zacht wegebben. Magistraal. Arno Babajanian was voor mij niet direct een enorm bekende naam, maar blijkt midden twintigste eeuw in dienst van de Sovjet-Unie heel genietbaar, prachtig complex pianowerk te hebben geschreven. Babajanian was in zijn tijd een gevierd pianist én componist, zoals de naam al doet vermoeden, afkomstig uit Armenië en werd bij leven overladen met lintjes en strikjes van Sovjetsnit, zijn biografie biedt een intrigerend inkijkje in het artistiek leven dat werd gecureerd door het communistische regime. Tot slot een toegift, een knap gespeelde, en door Sudbin gearrangeerde, tango uit Alfred Schnittke’s opera Life with an Idiot. Schnittke was dan weer een componist die het als avant-gardist een stuk moeilijker gemaakt werd aan de andere zijde van het ijzeren gordijn. U haalt in huis, want dat raad ik u dringend aan, anderhalve eeuw ‘Russische’ muziek – op onnavolgbare wijze.
Quirijn Bongaerts 

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen