AUBER

Recensie AUBER – Le Maçon

AUBER
Le Maçon
Walter Dotzer (tenor), Franz Fuchs (bariton), Herakles Politis (tenor) e.a., Niederösterreichischer Tonkünstlerchor und Orchester o.l.v. Kurt Tenner
Orfeo C 985 191 • Mono-53’
Waardering: 7

Dat Daniel-François-Esprit Auber een van de meest onderschatte componisten uit de eerste helft van de negentiende eeuw is mag een understatement heten. Opmerkelijk is dat zowel Aubers als Adams Franse opéras comiques in Duitsland en Oostenrijk een eeuw langer doorleefden dan in Frankrijk zelf. Zo komt het dat hier nu een volstrekt vergeten radio-opname van Aubers Le Maçon uit de ORF-studio’s van 1950 voorligt. Destijds opgenomen met het toen gebruikelijke focus op de vocalisten, die allemaal van dichtbij in de microfoon zingen. Het orkest leverde destijds nog een soort begeleiding op de achtergrond. Vocaal treedt hier de tweede garnituur aan, zoals dat destijds met rariteiten gebruikelijk was. De tweede garnituur uit 1950 was overigens nog steeds sensationeel. Een stentortenor als Herakles Politis zou vandaag de dag aan werk geen gebrek hebben. Dit zijn technisch fantastische zangers, maar ze hebben niet de kostbare timbres van een Dermota, Schwarzkopf, Höngen of Frick. Dat is meteen ook het zwaktepunt van deze als ‘Kurzoper’ uitgezonden opname: zonder de gouden stemmen van toen wordt zo’n sjabloonopera nooit meer dan de som der delen. Le Maçon, Duits gezongen zoals dat toen gebruikelijk was, ontbeert het genie van La muette de Portici of Le cheval de bronze. De titel van Le Maçon (De vrijmetselaar) intrigeert, maar is slechts een verpakking voor de gebruikelijke auberiaanse consternatie rondom geschaakte liefdes, rivalen en bandietjes. Daarmee is deze opname perfect voer voor verzamelaars, een echte rariteit.
René seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen