VIVALDI

Recensie VIVALDI – New Discoveries II (concerto’s en aria’s)

VIVALDI
New Discoveries II (concerto’s en aria’s)
Anton Steck (viool), Alexis Kossenko (traverso), Ann Hallenberg (sopraan), Modo Antiquo o.l.v. Federico Maria Sardelli
Naïve OP 30534 • CD-58’
Je moet weten waar je moet zoeken, maar als je dat weet kun je nog van alles vinden op het gebied van verloren gewaande muziek. In het boekje bij deze CD beschrijft Marie Cornaz hoe in recente jaren in verstofte archieven in België, in Engeland, in Duitsland, in Schotland en zelfs in Amerika, muziekpapier is ontdekt met composities van niemand minder van Antonio Vivaldi. Losse aria’s (waarschijnlijk ooit deel geweest van verloren gegane opera’s), concertjes, sonates. Soms originelen, soms bewerkingen, in enkele gevallen is de herkomst niet helemaal helder, maar er zijn stukken bij die zonder enige reserve konden worden toegevoegd aan Vivaldi’s al vaststaande oeuvre. Het ensemble Modo Antiquo is hier te horen in een tweede CD met een selectie uit dit ‘nieuwe’ werk van Vivaldi: een concertje voor traverso (gevonden in Edinburgh), een concertje voor viool (Dresden), twee sonates voor viool (Londen), twee aria’s uit Berlijn en twee aria’s uit Engien (Edingen, in het Belgische Henegouwen), drie uit de opera L’inganno trionfante in amore, RV 721, en één aria uit de opera Ipermestra, RV 722. Vooral in het instrumentale werk is Vivaldi’s meesterhand onmiskenbaar in de karakteristieke beweeglijkheid. Sopraan Ann Hallenberg etaleert naar mijn smaak iets te veel belcanto-vibrato in de barokaria’s.

Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen