DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – Introductio

DIVERSEN
Introductio
Postscript
trptk live TTK 0045 • DDD-64’
Waardering: 6

In de liner notes van hun debuutalbum Introductio kondigen de vier musici van Postscript al aan dat ze geen studioperfectie nastreven, maar juist de ‘energie’, ‘eerlijkheid’ en ‘onvolmaaktheid’ van een live performance vast willen leggen. Dus zonder knippen, plakken en verbeteringen achteraf. Nu gebeurt het vaker dat een live performance op cd wordt vastgelegd, maar deze opname van Postscript – van traverso-, cello- en klavecimbelmuziek uit het galante tijdperk – klinkt inderdaad bijzonder spontaan en ongepolijst, en dat heeft zo zijn charmes: tijdens het beluisteren kan ik me levendig voorstellen dat ik op een houten bankje in de Lutherse Kerk in Haarlem zit, waar deze achttiende-eeuwse kwartetten, concerten, fantasieën en sonates van Georg Philipp Telemann, Carl Philipp Emanuel Bach, Joseph Bodin de Boismortier en Jakob Friedrich Kleinknecht opgenomen zijn. De twee traversospelers Aysha Wills en David Westcombe, cellist Octavie Dostaler-Lalonde en klavecinist Artem Belogurov gunnen elkaar de gelegenheid om ook in solocomposities te schitteren, zoals de Fantasie voor fluit in e klein (TWV 40:9) en Cellosonate in D groot (TWV 41:D6) van Telemann, die gelijkmatig verdeeld zijn over de cd. Het nadeel van die ongepolijstheid is echter dat je als luisteraar iedere ademhaling hoort, iedere aarzeling en hapering, en dat de verschillende instrumentkleuren niet zo mooi vermengd zijn, zodat een luistersessie van een uur wat veel van het goede is.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen