R. STRAUSS

Recensie R. STRAUSS – Der Bürger als Edelmann; Vier letzte Lieder; Wiegenlied, Zueignung; Morgen

R. STRAUSS
Der Bürger als Edelmann; Vier letzte Lieder; Wiegenlied, Zueignung; Morgen
Lisa Larsson (sopraan), Musikkollegium Winterthur o.l.v. Douglas Boyd
MDG 901 1738-6 • DDD-67’
Buiten Straussland is zowel Der Bürger als Edelmann als de plaats van het stuk in Strauss universum weinig bekend. Betreft het hier een van de matigste composities van Strauss, of lag de wereld van Molière te ver van zijn stilistische wereld? Beide. Toch is het wel echt Strauss. Je hoort vanaf de eerste maat aanzetten tot Ariadne auf Naxos opklinken en dat is niet verwonderlijk. Want Der Bürger als Edelmann is het eigenlijke voorspel tot Ariadne auf Naxos. De première flopte echter. Librettist Von Hofmannsthal vond de combinatie van orkeststukken bij gesproken dialogen mislukt en begon tegen Strauss’ zin in te werken aan een alternatief. Dat werd het wereldberoemde voorspel tot de tragische opera Ariadne auf Naxos. Aan Der Bürger als Edelmann, ook in een aardige utivoering als deze van het Musikkolgium Winterthur, is verder weinig verloren. Dat wordt nog eens extra onderstreept door de filler van de cd: Strauss’ beroemdste liederen, vertolkt door Lisa Larsson. Na Renée Fleming onder Thielemann is dat een forse omschakeling. Ineens klinken er hoge noten die soms zwevend naast de toon belanden. Larssons kracht ligt van het laag tot aan het hoge middenregister, waarin ze de bekende Straussiaanse klankemenaties weergalloos kan laten stromen. Bij vlagen, zoals in ‘Beim Schlafengehen’, ‘Im Abendrot’ en ’Morgen’ zingt ze indrukwekkend.

René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen