CD 30_721

Recensie GRÉTRY – L’épreuve villageoise

GRÉTRY
L’épreuve villageoise
Sophie Junker (Denise), Talise Trevigne (Madame Hubert), Thomas Dolié (La France), Francisco Fernandez-Rueda (André), koor en orkest van Opera Lafayette o.l.v. Ryan Brown
Naxos 8.660377 • DDD-54’

Opnieuw een realisatie van Opera Lafayette, een Amerikaans ensemble van historische instrumenten dat zich specialiseert in het Franse repertoire van de 18de en 19de eeuw. Dit keer is André-Ernest-Modeste Grétry aan de beurt met zijn ‘opéra bouffon’ in twee bedrijven ‘L’épreuve villageoise’. Oorspronkelijk kende het werk dat aanvankelijk ‘Théodore et Paulin’ heette en zijn première beleefde aan het hof van Versailles in 1784 weinig succes maar de herwerking tot het komische ‘L’épreuve villageoise’ maakte het tot een van Grétry’s meest opgevoerde opera’s. De proef waarvan sprake in de titel, is de keuze die het dorpsmeisje Denise moet maken tussen de voorname Monsieur de la France en de dorpsjongen André. Dit wordt uiteengezet in een aantal aria’s, duetten, ensembles en rijke finales met als toemaatje enkele nummers balletmuziek. De gesproken dialogen zijn in de opname weggelaten. Jammer. Ook een libretto ontbreekt in het cd-boekje. Dat zou meer dan welkom zijn want de Franse tekst is weinig verstaanbaar alhoewel er toch Franstaligen in de bezetting zitten. Ryan Brown, artistiek directeur van Opera Lafayette, leidt de uitvoering met lichte hand en de bezetting verenigt overwegend jonge zangers zoals de frisse, soms wat schrille Sophie Junker (Denise) en de zoetgevooisde Francisco Fernandez-Rueda (André).